fenyevok_1392895270.jpg_943x588

A Fényevők címéről egy őrült szektára asszociáltam, ezért eléggé gyanakodva indultam a Katonába. A nézőtéren a premierek állandó közönsége: színészek, újságírók, írók, esztéták, filozófusok, kritikusok, kulturális tényezők – értelmiségiek. A rendező középtájt támasztva a falat, leplezetlenül stírölte a nézőket. 

Már a díszlet gyanút keltett, semmi szektás nem volt benne. Szobabelső a hetvenes-nyolcvanas évek stíljében, olajzöld fotelágy, mustársárga székek és egy intarziás dohányzóasztal, amiket talán a Domus-ból szereztek. A teraszról besütő erős (nap)fény ráirányította figyelmemet a részletekre. A jelmezek is hozták a fílinget, rikító színek, minták egymásra halmozva, műszálas anyag és szakmunkás szerelés. Viszont a színészek játéka teljesen mai volt. 

Pár nappal később a Friderikusz műsorban a rendező elmondta, azért használt retro dekorációt, mert fiatalságának közegében otthonosabban mozog. Ráadásul a mű sem kortárs, Gorkij 1905-ben írta meg A nap gyermekei címmel, de A nap fiainak is fordították. A kettő közül bármelyik találóbb lett volna. Minden bizonnyal a marketing lehet ludas a dologban.

A Fényevőknek annyi köze van a fényevéshez, hogy a felvilágosult értelmiség áll a középpontban, akik szelleme kvázi a fényből táplálkozik. Egy szórakozott professzor és intellektüel felesége életébe pillanthatunk bele, akik körül a nép egyszerű fiai tengődnek vakvágányon. Amíg a házaspár művészettel és tudománnyal foglalatoskodik, a világ jobbításáról vitatkozik, és a fényben szerelmi szálak szövődnek, addig a sötétségben kétkezi munkások dohognak, konspirálnak, a végén fellázadnak és megostromolják tudósék házát. Az értelmiség szellemi lángolása áll szemben a valódi lángokkal.

Azoknak ajánlom, akik nyitottak az értelmiségi lét társadalmi kérdéseire, akik szeretik az iróniát jól alkalmazó előadást, és akiknek rövid a kabátjuk, mert a ruhatár puritán szekrénykéibe nem fér bele a hosszú télikabát. 

(A képen a Katona József Színház Fényevők című színdarabjának egy részlete. Rendező: Ascher Tamás)

Update: A darabot beválogatták a POSZT versenyprogramjába.

Két kategóriában is nyert: a legjobb rendezés díját Ascher Tamás, a legjobb női mellékszereplőét Jordán Adél vehette át.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s